Vähemmän dataa enemmän tekoja Siqni henkilöstökysely

Kaikkea halutaan tänä päivänä mitata. Halua tukee se, että mittaaminen on helpompaa kuin koskaan, olipa kyseessä myynti, markkinointi tai HR. Datasta on tullut se uusi musta, joka mullistaa kaiken. Ja tottahan se on, kind of.

Saan enemmän ja enemmän tiedusteluita siitä, että saako asiakas Siqnin raakadatan käyttöönsä tai voiko Siqnin data viedä toiseen järjestelmään, jotta tiedot olisivat entistä paremmin ”murskattavissa”. Kuten sanoin, tiedusteluita tulee enemmän ja enemmän, mutta isossa kuvassa kuitenkin hyvin vähän, sillä suurimmalle osalle asiakkaistamme Siqni-palvelusta saatavat valmiit raportit palvelevat enemmän kuin hyvin. Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei kuitenkaan ole puhua tyytyväisistä asiakkaistamme, vaan enemmänkin ilmiöstä, jolla on vaara toteutua, kun data on liikaa.

Murskaako ihminen dataa, vai murskaako data ihmisen?

Samanaikaisesti kun datan saatavuus helpottuu, on myös helpompaa jäädä hieman pidemmäksi ajaksi työhuoneeseen pyörittelemään ja murskaamaan sitä. Vallalla on uskomus siitä, että jos vaan käännetään ja väännetään, sitä dataa hieman lisää, kyllä se vastaus sieltä löytyy.

Minä en henkilökohtaisesti usko, että pelkkä data riittää. Paras ymmärrys ja fiksuimmat teot syntyvät ihmisten kohtaamisesta. Varsinkin, kun puhutaan ihmisten johtamisesta, datan tarkoitus on auttaa suuntamaan katse oikean suuntaan, mutta kehitys ja muutos tapahtuu vuorovaikutuksessa, siis ihmisten kohtaamisessa. Olen esimerkiksi vankasti edelleen sitä mieltä, että myyntiä ei voi johtaa, mutta myynnissä työskenteleviä ihmisiä kyllä.

Tuhat nanotekoa

Istuin taannoin palaverissa Digia Oyj:n henkilöstöjohtajan Pia Huhdanmäen kanssa ja keskusteltiin tulevan Siqni-henkilöstökyselyn tavoitteista. Tiedustelin, mikä hänen mielestään olisi paras lopputulos projektille? Kyseessä oli meidän mittakaavassamme isommasta kyselystä yli tuhannella osallistujilla. Pia pohdiskeli hetken ja sanoi pienen mietinnän jälkeen:

”Parasta olisi, jos voisimme mahdollistaa mahdollisimman paljon hyviä kohtaamisia, jonka jälkeen syntyy sellaisia kehitystoimenpiteitä, jotka ovat ratkaistavissa heti ja vaikuttavat suoraan ihmisen työntekijäkokemukseen”.

Hän puhui siis ”nanoteoista” (termi on tullut Digialle tutuksi 15/30 Researchin kautta). Tämä iski minuun lujaa. Sen sijaan, että jäädään pyörittelemään dataa omaan koppiin, kohdataan ihmisiä, kuunnellaan heitä ja sovitaan mitä tehdään. Yksi nanoteko per ihminen kuulostaa ehkä vähältä, mutta se yksi toteutettu nanoteko per työntekijä, tarkoittaisi kyseisessä organisaatiossa kuitenkin yli tuhatta konkreettista muutosta kohti parempaa työntekijäkokemusta.

Mihin Siqniä tarvitaan, jos taikaa kerran piilee kohtaamisissa? Siqnin tehtävänä on tuottaa yritys-, yksikkö- ja tiimitasolla työntekijäymmärrystä. Samalla Siqni mittaa samoilla tasoilla työntekijäkokemusta. Siqni tarjoaa siis aggregoitua tietoa työntekijöille merkityksellisistä asioista ja niiden toteutumisesta. Se auttaa organisaatiota ymmärtämään ja kohdentamaan kehityspanostuksensa oikein.

Uskon, että tässä piilee suuri mahdollisuus tulevaisuuden työelämän muuttamiselle. Me tulemme aina tarvitsemaan dataa, mutta entistä enemmän tekoja. Varmistetaan yhdessä, että ihminen ei murskaudu datan alle, eli tarjotaan sopivasti dataa, jotta saadaan enemmän tekoja.

Kirjoittaja: 
Andy Lundström
Partner, Chief Business Officer
puh. +358 44 3200 362