Yritys menestyy, kun sen tuotteet tai palvelut myyvät. Tämä on selvä. Jokainen johtaja haluaa yrityksensä pysyvän kilpailukykyisenä, innovatiivisena, ketteränä ja lopulta asiakkaiden silmissä relevanttina. Mutta mistä tekijöistä nämä asiat kumpuavat?

Simon Sinek, joka osaa tiivistää ytimekkäästi sitouttamisen johtoajatukset, on sanonut näin:

100 % asiakkaistamme on ihmisiä
100% sijoittajistamme on ihmisiä
100% työntekijöistämme on ihmisiä.

Jos et ymmärrä ihmisiä, et ymmärrä liiketoimintaa.

Kaikki siis lähtee ihmisistä eli työntekijöistä, jotka suunnittelevat ja valmistavat tuotteita ja palveluja loppukäyttäjille – toisille ihmisille. Sen vuoksi ihmismieltä on hyvä (ja syytä) ymmärtää.

Mikä ihmisen ja työntekijän siis sitouttaa? Mistä intohimo ja halu luoda maailmanluokan palveluita ja tuotteita lähtee? Kun puhumme näistä asioista, puhumme työntekijäymmärryksestä.

Tiedätkö sinä, mitkä tekijät ovat yrityksesi työntekijöille tärkeitä ihmisenä, työntekijänä ja organisaation jäsenenä? Ymmärtääkseen vastauksen pitää kysyä, kuunnella ja kuulla. Käydä dialogia ja antaa ja pyytää palautetta. Vasta tämän ymmärryksen pohjalta voidaan luoda rakenteita ja poistaa esteitä, jotta itse tekeminen pääsee vauhtiin.

Kysy, kuuntele ja kuule esimerkiksi näin:

  • Kysy asioista, jotka motivoivat ja tukevat työhyvinvointia.
  • Kannusta kertomaan unelmista ja huolista.
  • Osoita kiinnostuksesi toisen elämätilanteeseen.
  • Laita muistiin tärkeät asiat ja pidä itsesi kärryillä siitä, miten niiden kanssa menee.
  • Jätä teknologia pois, kun keskustelet toisen kanssa.
  • Tee työntekijäymmärryksen kartuttamisesta ja sen hyödyntämisestä punainen lanka kaikkiin kohtaamisiin.

Vain todellisen työntekijäymmärryksen kautta luodaan sitä ”stickinessiä”, jolle huikeimmat yrityskulttuurit rakentuvat. Vahva yrityskulttuuri näkyy ja tuntuu myös työyhteisön ulkopuolelle. Parhaimmillaan se näyttäytyy huikeina tarinoina ja palavina silminä, kun työtekijäsi kertoo yrityksen tuotteista, palveluista tai arjesta. Elekieli, tunnelma, puheet, pettymykset, ilo ja onnistumiset – nämä kuuluvat ja näkyvät. Ja kolahtavat.

Vahva yrityskulttuuri on valtava kilpailuetu sekä rekrymarkkinoilla, että asiakassuhteissa.