On hetkiä, jolloin sanavalmiimpikin ihminen hiljenee. Näin minulle kävi kesäkuussa, kun saimme palautetta Siqnistä Otaverkon uudelta palvelujohtajalta Lenniltä.

Olemme suunnitelleet ja rakentaneet Siqniä huolella ja rakkaudella. Olemme pyrkineet luomaan henkilöstökyselyn, jolla on sielu ja joka saa aidosti aikaan kehitystä ja muutoksia (niin ihmisissä kuin organisaatioissa). Olemme uskoneet, että toisin kuin muissa kyselyissä, Siqnissä vastaajan ja kyselyn välille syntyy henkilökohtainen suhde.  Nyt tehtyjen Siqnien perusteella näin on tapahtunut ja tästä johtuen kyselymme jää elämään organisaatioon, vaatien muutoksien läpivientiä. Ja loppupeleissähän millään muulla, kuin kehityksellä ei ole väliä.

Mutta palataan siihen Lennin asiakaspalautteeseen. En selitä sitä sen enempää, sain Lenniltä luvan julkaista viestin kokonaisuudessaan. Kiitos Lenni palautteestasi. Olemme siitä suunnattoman iloisia.

Hei, 

Pakkohan minun oli tähän nyt palata. Toivon, että viime syksyn purkutilanteessa näkyi tietyntyyppinen nihkeyteni tällaisia henkilöstökyselyitä kohtaan. Toivon sitä siksi, että seuraavilla sanoillani olisi enemmän merkitystä.

Olen erittäin tyytyväinen Siqniin. Se on tässä vajaan vuoden mittaan ollut erittäin hyvä työväline johdolle ja esimiehille. Kaikkein eniten pidän Siqnissä kuitenkin siitä ideologiasta, jonka varaan se on rakennettu. Koska kyselyssä keskitytään niihin asioihin, jotka ovat henkilöstölle merkityksellisimpiä, on henkilöstön sitoutuminen yhteiseen organisaation kehittämiseen huippuluokkaa.

Minulle täysin uutena ilmiönä on nimittäin tullut se, että henkilöstö on aktiivisesti kysynyt ja pyytänyt tietoa siitä, miten Siqni vaikuttaa työhön ja kehittämiseen. Henkilöstö on Siqnissä antanut palautetta ja vastoin aiemmin kokemaani ovat he vuorostaan vaatineet johdolta vastinetta palautteeseen. Olen tottunut siihen, että kyselyn jälkeen kaikki unohtavat sen, kunnes koittaa seuraavan vuoden kyselyn aika. Tällä kertaa olemme yhdessä porukan kanssa käsitelleet avoimia palautteita ja niistä johdettuja toimenpiteitä vähintään kuukausittaisissa henkilöstöpalsuissa, mutta myös muissa sopivissa tilanteissa. Tästä on myös tullut hyvää palautetta ja käsitykseni mukaan ihmisten kokemus osallisuudesta on parantunut.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen aidosti kokenut saavani hyötyä tällaisesta kyselystä. Onnistuitte siinä, missä muut ovat tähän mennessä epäonnistuneet: palautitte uskoni henkilöstökyselyihin. 

Kiitos. 

– Lenni