Kuvittele työpaikka, jossa ihmiset oikeasti viihtyvät, tekevät hommansa hyvin ja vieläpä hymyilevät Teams-palavereissa. Taikuutta? Ei sentään. Kyse on työntekijäymmärryksestä – eli siitä, että oikeasti tiedetään, mikä saa ihmiset liekkeihin työstään ja työntekijäkokemusta johdetaan sen pohjalta.

Työntekijäymmärrys on siis systemaattinen tapa kuunnella, tulkita ja johtaa yksilöitä heidän omista lähtökohdistaan käsin.

Miksi työntekijäymmärrys on niin tärkeää?

Työntekijäymmärrys ei ole vain mukava lisä – se on strateginen välttämättömyys. Organisaatiot eivät menesty ilman motivoituneita ja sitoutuneita ihmisiä. Ja jotta ihmisille merkityksellisiä asioita voidaan johtaa, ne täytyy ensin ymmärtää.

Koska ilman työntekijäymmärrystä:

  • Johdetaan oletuksilla (“kaikki nuoret haluavat pelastaa maailman ja kaikki koodarit syttyvät energiajuomista”)
  • Tehdään turhia kehitystoimia (“hinkataan sisäistä viestintää vuodesta toiseen ja silti mikään ei muutu…)
  • Työntekijät lähtevät (“muualta tarjottiin lisää liksaa ja se oli ainut pitovoimatekijä”)

Sen sijaan, kun ymmärrät, mitä ihmiset oikeasti arvostavat ja työelämältään haluavat, voit:

  • Johtaa yksilöitä, ei vain massaa. Yksilö kun tekee lopulta aina itse päätöksen motivoitumisestaan, kehittymisestään ja työnsä laadusta.
  • Muotoilla ja rakentaa kulttuurin, jossa ihmiset haluavat olla.
  • Saada ihmiset liekkeihin ilman, että tarvitsee keksiä uusia ismejä joka kvartaalille.

Kuten asiakaskokemuksen johtaminen vaatii asiakasymmärrystä, työntekijäkokemuksen kehittäminen vaatii työntekijäymmärrystä. Ilman sitä johdetaan sokkona.

Mitä työntekijäymmärrys on?

Se on tietoon perustuvaa ymmärrystä siitä, mikä motivoi ja sitouttaa yksittäisiä työntekijöitä. Kyse ei ole kaiken mahdollisen tiedon keräämisestä, vaan juuri niiden asioiden tunnistamisesta, jotka ovat työntekijöille merkityksellisimpiä ja siitä, miten ne toteutuvat työntekijän arjessa.

Kolme kysymystä, joilla pääset alkuun

  1. Mikä motivoi? –
    Kysy, älä oleta. Leila haluaa edetä uralla, Pena haluaa hyvän porukan. Molemmat ovat oikeassa.
  2. Miten menee just nyt? –
    Elämä vaikuttaa työhön. Rakastuminen, remontti tai koiranpentu – kaikki näkyy jollain tavalla.
  3. Minne henkilö on menossa? –
    Ei tarvitse olla kristallipalloa. Riittää, että kysyt.

Näiden tasojen ymmärtäminen auttaa johtamaan yksilöitä aidosti heidän tarpeistaan käsin.

Miten tätä ymmärrystä kerätään?

Ei tarvitse rakentaa tekoälyä tai palkata konsulttiarmeijaa. Riittää, että:

  • Käyt säännöllisiä 1to1 –keskusteluja
  • Juttelet ihmisille muutenkin kuin “miten se projekti etenee?”
  • Käytät kyselyä, jota oikeasti pureutuu merkityksellisiin asioihin, kuten Siqni -henkilöstökysely*)

Tärkeintä on systemaattisuus ja se, että tieto jalostetaan päätöksenteon tueksi ja tekojen perustaksi.

Ymmärrys ei ole toiveiden tynnyri

Työntekijöiden toiveet eivät katoa, vaikka niitä ei kysyttäisi. Kysymällä niistä avoimesti voidaan tehdä tietoisia päätöksiä siitä, mitä voidaan toteuttaa ja mitä ei – yrityskulttuurin ja tavoitteiden puitteissa.

Yhteenveto: vähemmän arvailua, enemmän ymmärrystä

Työntekijäymmärrys ei ole pehmeää puhetta, vaan se on kovaa kilpailuetua. Se on johtamisen perusta, joka mahdollistaa menestyvän, inhimillisen ja kestävän organisaation rakentamisen.

“If you treat people like they make a difference to your company, they will.” – Jim Goodnight, SAS Institute

 

Kysy. Kuuntele. Ymmärrä.

Johda sen mukaan. Tai voit myös jäädä ihmettelemään, miksi kukaan ei anna parastaan.

 

*)Siqni on henkilöstökysely, jossa työntekijä valitsee ensin viisi itselleen merkityksellisintä asiaa 30 tekijän joukosta, jotka vaikuttavat työntekijän motivaatioon ja hyvinvointiin ja kertoo sitten, miten nuo merkitykselliset asiat toteutuvat ja miten niiden pitäisi toteutua. Vastausten avulla ymmärrät työntekijöistä ja työyhteisöstä kaikkein merkityksellisimmän ja priorisoit kehitystoimenpiteet oikein. Siqni AI tuo uusimman teknologian ja tekoälyn voiman työntekijäymmärrykseen ja on sparrauskaverisi tulevaisuuden johtamisessa.