Sekä Linnanmäki että Särkänniemi viettävät tänä vuonna juhlavuottaan – Linnanmäki 75-vuotis- ja Särkänniemi 50-vuotisjuhlaansa. Molemmissa organisaatioissa on myös tuore toimitusjohtaja: Satu Järvelä aloitti Linnanmäellä marraskuussa 2024 ja Mikko Hautasaari Särkänniemessä helmikuussa 2025. Molemmilla on työssään vahva fokus ihmisten johtamisessa.
”Kaiken lähtökohtana on, että meillä on energisiä ja innokkaita ihmisiä, joilla on asiakkaita varten liekki silmässä”, kuvaa Mikko Hautasaari. ”Muuten huvipuistobisnestä ei voi pyörittää menestyksekkäästi. Kun meidän ihmiset viihtyvät, asiakkaatkin viihtyvät.”
Linnanmäen Satu Järvelä yhtyy näkemykseen: ”Henkilöstökokemus on meille paitsi menestystekijä, myös osa missiota. Haluamme tarjota uransa alkuvaiheessa oleville todella hyvän alun työelämään. Kokemuksen jälkeen nuoret osaavat edellyttää jatkossakin vastuullista toimintaa, hyvää johtamista ja mahdollisuuksia vaikuttaa”.
Työntekijän näkökulma keskiöön
Huvipuistoissa on monenlaisia työtehtäviä – voisi sanoa, että saman organisaation sisällä elää useita työyhteisöjä. On asiantuntijoita, teknistä henkilöstöä ja kesäkaudella suuri joukko kausityöntekijöitä. Työhön ja johtamiseen liittyvät tarpeet ja toiveet ovat osin yhteisiä, mutta vaihtelevat niin tiimeittäin kuin yksilötasollakin.
Molemmat huvipuistot ovat ottaneet käyttöön Siqni-työntekijäymmärryskyselyn, joka antaa jokaiselle työntekijälle mahdollisuuden nostaa esiin juuri itselleen merkityksellisiä asioita.
”Siqni on osoittautunut käytännönläheiseksi työkaluksi, joka ohjaa meitä kehittämään oikeita asioita”, summaa Satu Järvelä ja jatkaa käytännön esimerkillä: ”Kun työn ja vapaa-ajan tasapaino nousi kausityöntekijöillä esiin, olemme käyneet aktiivista vuoropuhelua työvuorosuunnittelusta ja tehneet toivottuja muutoksia”.
Mikko ja Satu tuntevat toisensa jo vuosien takaa yhteisestä työpaikasta, ja toimitusjohtajien keskusteluyhteys on ollut luonteva. Kun Mikko aloitti Särkänniemen toimitusjohtajana, hän kyseli Sadulta kokemuksia henkilöstökokemuksen mittaamisesta – ja pian Siqni valittiin käyttöön myös Särkänniemelle kesälle 2025.
”Siqnin malli sopii meidän kaltaiseemme monimuotoiseen toimintaympäristöön. Huolto, ravintolat ja myynti voivat tarkastella työn merkityksellisiä asioita omasta näkökulmastaan. Se on meille iso harppaus eteenpäin. Samalla pysymme pulssilla siitä, mitä ihmiset ajattelevat työn merkityksellisyydestä ja organisaatiokulttuuristamme”, kertoo Mikko Hautasaari.

Yhdessä sparraillen koko toimialaa kehittämässä
Huvipuistoalalla toimii oma verkosto, jossa alan suuret toimijat kokoontuvat vuosittain yhteen. Silloin samankaltaisissa rooleissa työskentelevät pääsevät tapaamaan toisiaan ja jakamaan kokemuksia ja käytäntöjä. Lopuksi vietetään hauska huvipuistopäivä yhdessä.
Voidaanko huvipuistoväen välillä jakaa jatkossa myös Siqnistä saatuja oivalluksia?
”On hienoa, että voimme oppia toisiltamme. Se pätee asiakaskokemukseen, huoltoon ja turvallisuuteen – miksei myös työntekijäkokemukseen?” sanoo Mikko Hautasaari.
Satu Järvelä on samoilla linjoilla: ”Monet keskustelut palautuvat johtamiseen, sillä olemme niin samankaltaisten asioiden edessä. Meille kaikille on relevanttia miettiä, miten olemme toimialana houkutteleva työnantaja jatkossa”.

Käynnissä innostava huvipuistokesä
Mikolla ja Sadulla on meneillään ensimmäinen huvipuistokesä uusissa pesteissään. Palvelualan kasvatteina molemmat tietävät, että työyhteisön tunnelma ja johtamisen onnistuminen heijastuvat suoraan palvelutilanteisiin.
Millaisin ajatuksin he ovat tarttuneet huvipuistojensa puikkoihin?
”Uskon Särkänniemen kehittämisessä siihen, että tarvitaan kirkas suunta, selkeä fokus ja rauha tehdä asioita pitkäjänteisesti. Ja jos suuntaa muutetaan, se tehdään yhdessä”, pohtii Mikko Hautasaari.
“Meillä on huikea joukko osaajia, ja tiedän, että ihmiset loistavat, kun saavat vastuuta ja tilaa toimia. Oma roolini on mahdollistaa onnistumiset – ei tarjota valmiita vastauksia, vaan luoda puitteet, joissa osaaminen pääsee esiin”, kiteyttää Satu Järvelä.
“Linnanmäen ja Särkänniemen asiakkuuksissa sykähdyttää erityisesti aito halu katsoa tilannetta rehellisesti ja kehittää toimintaa sen pohjalta. Särkänniemi ja Linnanmäki eivät halua olettaa, mikä on oikea ratkaisu, vaan hakevat ymmärrystä työntekijöiltä itseltään.”
– Mikko Vainonen, Siqni
