Pari sekuntia löi tyhjää ennen kuin ymmärsin mitä hän tarkoitti. ”Kaikille maksamme kyllä palkkaa, mutta jostain syystä emme saa kaikkia tekemään töitä.” Hän ei ole yksin ongelmansa kanssa.
Gary Hamel on piirtänyt pyramidin (Hierarchy of Capabilities), jossa hän kuvaa sitä, mitä työntekijä antaa työnantajalleen. Hamelin mukaan työntekijän ollessa edes jollain tasolla sitoutunut työhönsä hän antaa työnantajalleen kuuliaisuutensa. Tämä on sitoutumisen alin taso. Töihin tullaan ja tehdään se mitä erikseen käsketään. Mutta ei mitään muuta. Kun työntekijän ja työnantajan välisessä suhteessa tapahtuu jotain positiivista, niin työntekijä nousee seuraavalle tasolle; hän päättää tehdä työnsä ahkerasti. Seuraava steppi on osaaminen. Työntekijä tekee työnsä niin hyvin kuin osaa, paremmin kuin on yksityiskohtaisesti neuvottu. Usein hypyt pyramidin ylimmille tasoille tarkoittavat sitä, että esimiehen ja työntekijän välillä on tapahtunut jotain, joka saa työntekijän antamaan enemmän.
Herättävää Hamelin pyramidissa on se, etteivät nämä kolme alinta tasoa luo yritykselle lainkaan kilpailuetua. Ensimmäinen kilpailuetua tuova taso onkin aloitteellisuus. Tällöin työntekijä nostaa itse käden pystyyn, kun tietää, että asian voisi tehdä fiksumminkin. Hän alkaa välittää työstään. Ennen pyramidin korkeinta huippua saavutetaan luovuus. Työntekijä pohtii aktiivisesti miten työtä ja yritystä voitaisiin kehittää. Pyramidin huipulla on intohimo. Intohimoinen työntekijä kokee joka päivä merkityksellisyyttä ja miettii jo aamusuihkussa ratkaisua asiakkaan seuraavaan haasteeseen. Työ ei ole hänelle välttämättä aina kivaa, mutta se antaa enemmän kuin ottaa.
Kauneinta Hamelin pyramidissa on se, ettei kolmea kilpailuetua tuovaa ylintä tasoa saavuteta rahalla. Eikä pakolla, ei uhkauksilla, eikä huutamalla. Ne työntekijä päättää antaa lahjana työnantajalle, joka ansaitsee ne.
Kuinka sitten ansaita työntekijän intohimo työtään ja työnantajaansa kohtaan?
Kaikki alkaa empatiasta. Selvitä se, mikä sinun ihannetyöntekijällesi on kaikkein merkityksellisintä työssä ja työelämässä. Korostan; selvitä, älä arvaa tai luule tietäväsi. Laita sen jälkeen nämä asiat määrätietoisesti kuntoon ja huomaat varmuudella suuren muutoksen. Kun tiedät mihin panostaa, niin samalla voit unohtaa ne turhat asiat, joiden luulit olevan tärkeitä. Säästät siis samalla aikaa ja rahaa.
”Ottaisin paljon mieluummin kolme ahkeraa kuin kymmenen intohimoista”, kuului kommentti, kun olin esitellyt Hamelin pyramidin potentiaalisen asiakkaan toimitusjohtajalle.
Huonosti olin esitellyt koska pyramidissa alempi taso seuraa aina mukana. Työntekijöiden suhteen sinun ei siis tarvitse tehdä kompromisseja. Kun saat intohimoa, niin saat samalla kaiken muunkin. Kuuliaisuuden, ahkeruuden, osaamisen, sitoutumisen, aloitteellisuuden ja luovuuden.
Mutta muista, että saat vain sen minkä ansaitset. Jos haluat intohimoa, niin anna itse ensin se, mitä työntekijäsi arvostaa kaikkein eniten.