Mitä eNPS-tulos kertoo?
eNPS-kyselyssä työntekijä vastaa asteikoilla 0-10 kysymykseen: ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit tätä yritystä työpaikkana ystävällesi tai kollegallesi?”.
Annetut numerovastaukset saavat arvot seuraavasti:
- 9-10 vastanneet ovat suosittelijoita
- 7-8 vastanneet ovat neutraaleja
- 0-6 vastanneet ovat arvostelijoita
eNPS-tulos lasketaan kaavalla eNPS = suosittelijoiden osuus (%) – arvostelijoiden osuus (%).
eNPS saa arvon -100 ja 100 väliltä eli eNPS voi siis olla parhaimmillaan 100 ja huonoimmillaan -100. Nyrkkisääntö on, että länsimaissa pidetään eNPS-tulosta 20 hyvänä tasona. Esimerkiksi vuonna 2021 Future Workplaces -sertifoiduissa yrityksissä työpaikan suositteluindeksi oli keskimäärin 48. Kaikissa tutkituissa organisaatioissa se oli keskimäärin 12.
Muihin vertailemista tärkeämpää on kehitys, eli seuraathan, mihin suuntaan oma eNPS-lukunne liikkuu.
Riittääkö eNPS mittariksi?
eNPS on organisaatiolle tuttu ja helppo indeksi ja kysymme sitä myös osana Siqni-kyselyä. Se on kuitenkin vain yksi mittari, eikä kerro, mitä organisaatiossa tulisi kehittää. Siqni tarjoaa joukon selkeitä raportteja, jotka nostavat esiin kaikista keskeisimmät kehityskohteet organisaatiossa.
Siqnin raporteissa olemme halunneet kiinnittää erityistä huomiota helppokäyttöisyyteen. Tukahduttavan datamäärän, hämähäkinseittikaavioiden tai kryptisten indeksien sijaan saat selkeitä vastauksia siihen, mikä tekee organisaatiosi kulttuurista kilpailutekijän ja toisaalta mikä jarruttaa sen menestystä. Asiakkaamme kokevatkin pääsevänsä Siqni-tulosten avulla selvästi perinteistä henkilöstökyselyä pidemmälle.